Bilinçli Tüketici Nasıl Olunur, Hakları Nelerdir?

Ürünlerde sorun yaşayan tüketiciler ALO 175'i arayabilirler.

Bir ürün veya hizmeti özel amaçlarla kullanan ya da tüketen kişiye tüketici denir.

Hepimiz yaşantımız boyunca çok çeşitli ürün ve hizmetlere ihtiyaç duyarız. Yaşadığımız evi ısıtırken (doğalgaz, kömür, elektrik), kişisel temizliğimizi yaparken (şampuan, sabun, su), çamaşır ve bulaşık yıkarken (su, temizlik malzemesi), yemek ihtiyacımızı giderirken (gıda), giyinirken (kıyafet) çeşitli ürünleri tüketiriz. Bunun yanında okuldan, hastaneden, belediyeden ve devletin çeşitli kurumlarından hizmetler alırız. Bu mal ve hizmetleri alırken hepimiz, dikkatli ve bilinçli davranmamamızdan kaynaklanan çeşitli sorunlar yaşarız.

Hepimiz bu ürün ve hizmetleri almak zorundayız. Mal ve hizmet satın alırken bilinçli tüketim yapmak zorunda olduğumuzu da akıldan çıkarmamalıyız.

Bilinçli tüketim, bilinçli tüketici olmakla sağlanabilir. Bilinçli tüketici, bir ürün ya da hizmet satın alırken ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran, bunun için planlı alışveriş yapan; sağlıklı, güvenli, çevreye saygılı ürünleri tercih eden, kaliteli ürün veya hizmetleri en uygun fiyata alarak para, zaman gibi kaynakları verimli kullanan; görsel ürünler, basılı yayınlar ve bilişim alanındaki ürünleri satın alırken/kullanırken telif veya lisans haklarına uygun davranan; ayıplı mal veya hizmet satın aldığında hakkını arayan ve örgütlü olan, alışverişin nesnesi değil öznesi olduğunun bilincinde olan kişidir.

Ürünlerde sorun yaşayan tüketiciler ALO 175’i arayabilirler.

Bilinçli tüketici olmanın yanında bilinçli davranmayanları da yönlendiren olmalıyız. Ürün ve hizmet alırken dikkat etmeleri gerekenler ve aldıktan sonra yaşanan sorunlar konusunda ailemizi, arkadaşlarımızı, komşularımızı uyarmalıyız; onları yönlendirmeliyiz. Böylece sağlıklı, dengeli, kaliteli üretimin yapılmasına da katkıda bulunmuş oluruz.

Alışveriş esnasında bilinçli tüketicinin yapması gerekenleri yapmak bizleri yaşanabilecek pek çok sorundan uzak tutar. Alışveriş sonrası yaşanacak olumsuzluklar konusunda başvurabileceğimiz pek çok kurum, kuruluş ve sivil toplum kuruluşu vardır.

Bir Sorunla Karşılaştığınızda;

  1. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğüne, Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüklerine
  2. Alo 175 Tüketici Hattına
  3. İlçe kaymakamlıklarında bulunan Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine
  4. Tüketici Mahkemelerine
  5. Satın aldığınız bir mal ya da hizmetle ilgili olarak bir sorunla karşılaştığınızda nasıl bir yol ya da yöntem izlemeniz gerektiği konusunda tereddütleriniz olduğunda Tüketici Hakları Derneklerinin merkez ve şubelerine başvurabilirsiniz.

Bir başka önemli konu da her çeşit israftan ve savurganlıktan kaçınmaktır. Böyle davranarak ürün ve hizmetleri üreten kurum ve kuruluşların da gereğinden fazla ürün ve hizmet üretmemesini; doğal kaynakların, enerjinin ve emeğin boşa harcanmamasını sağlamış oluruz. Aynı zamanda aile bütçemize önemli katkılarda bulunuruz.

Henüz Yorum Yok "Bilinçli Tüketici Nasıl Olunur, Hakları Nelerdir?"

Yorum Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*